Artist and Friends

In de nieuwe Artist & Friends Series 2021 presenteert Galerie Waterbolk in de eerste week van de maand een expositie van een opmerkelijk kunstenaar die een bijzondere band heeft met Utrecht. De kunstenaar nodigt collega-kunstenaars uit om samen te exposeren en een betekenisvolle verbinding tot stand te brengen tussen de verschillende werken.

Su Tomesen, Medellín, Colombia, 2013

Lada Hršak, Tower House Amsterdam, 2020

Ronald Nijhof, Untitled (Cutout), 2020

Neil Fortune, Popeye, 2017

Inverted Cities

In de Artist & Friends Series 2021 presenteert Galerie Waterbolk elke eerste week van de maand een expositie van een opmerkelijk kunstenaar die een bijzondere band heeft met Utrecht. Deze kunstenaar nodigt collega’s uit om samen te exposeren en een betekenisvolle verbinding te leggen tussen de verschillende werken.


Van 2 tot en met 6 juni presenteren Su Tomesen & Friends de groepstentoonstelling Inverted Cities. Tomesen (NL) woonde van 1988 tot 2004 in Utrecht. In die periode is de kiem gelegd voor haar internationale kunstpraktijk, een visueel pleidooi voor een wereld waarin het leven zich vrijelijk ontwikkelt en waarin zij kanttekeningen plaatst bij het overgereguleerde Westen. Sinds 2004 woonachtig in Amsterdam - met Yogyakarta als tweede basis - is de rest van de wereld Tomesens derde thuis.


Voor Inverted Cities nodigde Su Tomesen architect Lada Hršak (NL/HR), kunstenaar Neil Fortune (NL/GY) en kunstenaar Ronald Nijhof (NL) uit. De vier delen een interesse in de onuitputtelijke potentie van alledaagse materialen en in vindingrijkheid in de stedelijke openbare ruimte. De groepstentoonstelling Inverted Cities presenteert een tiental werken die hieraan een eer bewijzen.


Lada Hršak exposeert maquettes en riso-prints van Tower House (2020), een driehoekig huis dat zich nestelt in een minuscuul kavel in de Amsterdamse Jordaan. Diagonale zichtlijnen door het huis heen betrekken het interieur met de stad. Ronald Nijhof toont een selectie van werken die hun oorsprong hebben in de publieke ruimte en zich ophouden in het gebied tussen herkenning en abstractie.

Van Neil Fortune is de sociale sculptuur Popeye (2017) in de tentoonstelling opgenomen; het oppervlakte van 5 m2 met een privé karakter is publiek toegankelijk. Het omgekeerde - het publieke domein dat benut wordt door het particuliere initiatief - is te zien in Calle (2018), één van de werken van Su Tomesen in de expositie. De film toont hoe de openbare ruimte dagelijks wordt ingenomen door straatverkopers en speelt in Colombia.


Meer over de kunstenaars:

www.sutomesen.nl

www.ladahrsak.com

www.neilfortune.com

www.ronaldnijhof.nl